RIG är en förkortning för Riksidrottsgymnasiet och är en riksrekryterande utbildning om du är uttagen för din idrott. Ansökan sker via ditt specialidrottsförbund oftast redan under hösten och inte i samband med ansökan till gymnasiet. Det är specialidrottsförbundet som avgör vilka som blir uttagna. Är du uttagen för en RIG-plats innebär det inte att du har fått en plats på skolan utan du måste även söka ett gymnasieprogram och bli antagen till det.

NIU är en förkortning för Nationell idrottsutbildning och erbjuds på vissa gymnasieskolor och är kopplat till vissa program. Du ansöker till NIU oftast redan under hösten via ditt specialidrottsförbund eller direkt till gymnasieskolan och inte i samband med ansökan till gymnasiet. Det är ditt specialidrottsförbund eller ibland gymnasieskolan som avgör vilka som blir uttagna för NIU-platserna. Är du uttagen för en NIU-plats innebär det inte att du har fått en plats på skolan utan du måste även söka ett gymnasieprogram och bli antagen till det.
NIU är inte riksrekryterande vilket innebär att om man söker utanför sitt samverkansområde blir man mottagen i andra hand, dvs i mån av plats. Mottagande kommun och hemkommunen kan teckna ett samverkansavtal som gör att du blir mottagen i första hand men detta är frivilligt för båda kommunerna.

Viktigt att komma ihåg är att först när du är antagen både idrottsligt och till gymnasieprogrammet är du slutligt antagen för att börja på RIG/NIU. Mer information om RIG och NIU hittar du på riksidrottsförbundet.se.

LIU är en förkortning för Lokal idrottsutbildning och finns på vissa gymnasieskolor och är kopplat till vissa gymnasieprogram. Du ska utöva en idrott och ha en klubb eller förening som du tränar med. LIU kan du söka i samband med gymnasieansökan. För LIU kan inte samverkansavtal tecknas för att eleven ska bli mottagen i första hand.

riksidrottsförbundet.se