I april visas ett preliminärt resultat. Det görs för att du ska få en uppfattning om hur du ligger till och för att skolorna ska få en uppfattning om hur många som sökt till dem. Det preliminära resultatet baseras på höstterminsbetyget för dig som går i 9an och slutbetyget för sig som gått ut 9an. Tänk på att det preliminära resultatet kan komma att förändras till den slutliga antagningen beroende på t.ex. att elever ändrar i sina ansökningar i om- och nyvalsperioden och att den slutliga antagningen görs på slutbetygen.

Du ser det preliminära resultatet via ansökningswebben. Du ser då om du har behörighet för de val du gjort samt vilket lägsta meritvärde som krävdes för att du skulle fått en plats. Läs gärna igenom guiden Hur du läser ditt preliminära resultat om du vill ha hjälp med detta.
I om- och nyvalsperioden har du möjlighet att lägga till fler val eller ändra i din ansökan.

Är du inte folkbokförd i Sjuhärad får du kontakta Antagningsenheten för att få information om hur du ligger till i det preliminära resultatet.

Guide: Hur du läser ditt preliminära resultat (PDF – 737 kB)